Tämä on tietoarkiston vanha aineistoluettelo. Sivu poistuu käytöstä siirtymäajan jälkeen.

» Tämän aineiston ajantasainen kuvailu Ailassa.

FSD3159 Tohtorintutkinnon suorittaneiden rooli yhteiskunnassa 2016

Tekijät

Huutoniemi, Katri (Suomen Akatemia. Suunnittelu ja johdon tuki -yksikkö)
Törnroos, Johanna (Suomen Akatemia. Suunnittelu ja johdon tuki -yksikkö)
Mälkki, Anssi (Suomen Akatemia. Suunnittelu ja johdon tuki -yksikkö)

Asiasanat: korkeakoulututkinnot, sijoittuminen, tieteet, tohtorikoulutus, tohtorit, tutkimus, työelämävalmiudet, työura, vaikuttavuus, väitöskirjat, yhteiskunta

Kyselyllä kerättiin tietoa tohtorien sijoittumisesta ja työurista, tutkimustyön tuottamien valmiuksien merkityksestä työelämässä sekä tieteellisestä tutkimuksesta kumpuvan osaamisen laajemmasta vaikuttavuudesta yhteiskunnassa. Kysely liittyy Suomen Akatemian Tieteen tila 2016 –katsaukseen, jossa tarkastellaan mm. yliopistojen ja tutkimuslaitosten resursseja ja julkaisutoimintaa sekä tieteellisen tutkimuksen laajempaa vaikuttavuutta yhteiskunnassa.

Vastaajilta kysyttiin aluksi väitöskirjatutkimuksen sijoittumisesta työuralla, missä vastaaja on työskennellyt ennen väitöskirjatutkimukseen ryhtymistä, väitöskirjatutkimuksen aikana ja sen jälkeen. Kysyttiin myös eri työnantajien lukumäärää väitöskirjatutkimuksen jälkeen.

Seuraavaksi kysyttiin nykyistä työnantajaa ja työtilannetta, työskentelypaikkakuntaa tai -maata sekä työtehtävien luonnetta. Kysyttiin myös, mitkä tutkimustyön tuottamat valmiudet ovat olleet tärkeitä työuralla ja missä niistä on ollut hyötyä. Seuraavaksi haluttiin tietää, millaista lisäarvoa tutkimustyön tuottamat valmiudet ovat tuoneet vastaajille.

Tämän jälkeen siirryttiin kartoittamaan, millaisia vaikutuksia tieteellisestä tutkimustyöstä kumpuavalla osaamisella, ymmärryksellä, näkemyksellä ja taidoilla on yhteiskunnassa yleensä. Vastaajilta kysyttiin, millaisessa työ- tai osaamisyhteisössä he toimivat, millaisella alueellisella laajuudella yhteisön toiminta vaikuttaa sekä millä tavoin työ/toiminta liittyy tieteelliseen tutkimukseen ja siitä kumpuavaan osaamiseen.

Lopuksi tiedusteltiin vastaajien tieteellisen osaamisen hyödyntämiseen vaikuttavia tekijöitä. Vastaajia pyydettiin kertomaan niistä tekijöistä, jotka mahdollistavat tai rajoittavat tämän osaamisen hyödyntämistä.

Taustamuuttujina ovat tohtorintutkinnon suoritusvuosi, -paikka ja tieteenala, ikä sekä sukupuoli.

» Tämän aineiston ajantasainen kuvailu Ailassa.

[Aineiston kuvailu koneluettavassa DDI 2.0 -formaatissa]

viimeksi päivitetty 2017-10-24