Aineistonhallinta ja eettinen ennakkoarviointi - Ihmistieteiden eettisille toimikunnille tarkoitettu koulutus- ja keskustelutilaisuus

Aika: maanantai 26.10.2015 klo 12:00–15:00
Paikka: Tampereen yliopisto, Päätalon sali A2b
Järjestäjät: Tutkimuseettinen neuvottelukunta ja Tietoarkisto.

Aineistonhallinta on tullut yhä merkittävämmäksi osaksi tutkimusta. Sen taustalla ovat rahoittajien toiveet ja vaatimukset tieteen avoimuudesta. Eettisessä ennakkoarvioinnissa aineistonhallinnan kysymykset ovat usein haasteellisia, sillä tieteen avoimuuden rinnalla on tarkasteltava myös eettisiä ulottuvuuksia ja tietosuojaa.

Tilaisuuden tavoite on antaa tietopaketti aineistonhallinnasta ja tarjota mahdollisuus keskustella aiheesta eettisen arvioinnin näkökulmasta esitysten lomassa ja niiden jälkeen.

Osallistujiksi toivomme erityisesti toimikuntien puheenjohtajia ja esittelijöitä, mutta myös toimikuntien jäsenet ovat lämpimästi tervetulleita.

Ohjelma

• Klo 12:00 Tilaisuuden avaus (Sanna Kaisa Spoof, tutkimuseettinen neuvottelukunta) (esitys, pdf)
  • Klo 12:10 Tutkimusrahoittajien vaatimukset aineistonhallinnalle (Katja Fält, tietoarkisto) (esitys, pdf)
  • Klo 12:30 Tutkittavien informointi (Arja Kuula-Luumi, Tietoarkisto) (esitys, pdf)