Avoin tutkimusdata ja aineistonhallinta ihmistieteissä

Aika: maanantai 1.12.2014 klo 10:00–15:00
Paikka: Tampereen yliopiston päätalo, luentosali D11 (D-siipi)
Järjestäjä: Suomen yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto.

Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto FSD järjesti seminaarin avoimesta tutkimusdatasta ja aineistonhallinnasta. Seminaaripäivä tarjosi yleiskuvan tutkimusrahoittajien ja -organisaatioiden tutkimusdatapolitiikoista Suomessa sekä perehdytti tutkimusaineistojen avoimuuteen ja hallinnan valtakunnallisiin tuki-infrastruktuureihin. Iltapäivä painottui aineistonhallinnan tavoitteisiin ja pohdintaan alan yhteistyö- ja koulutustarpeista. Seminaari oli avoin kaikille kiinnostuneille ja se oli suunnattu erityisesti kirjastoasiantuntijoille.

Seminaarin aineistot ovat nyt saatavilla. Esitykset myös videoitiin. Editoidut tallenteet linkitetään tälle sivulle sitä mukaa kuin ne valmistuvat.

Palveleva tietoarkisto -infopaketti kirjastoyhdyshenkilöille ja muille, jotka haluavat esitellä tietoarkiston palveluja asiakkailleen. [PowerPoint] [PDF]

• Klo 09:45– Tee ja kahvi

Avoimuus, datapolitiikat ja tukipalvelut

• Tervetuloa
  • Klo 10:15– Avoimen tieteen ja tutkimuksen edistäminen – periaatetasolta käytännön toimiin
    Juha Haataja, opetusneuvos, opetus- ja kulttuuriministeriö ( esitys, pdf | video)
  • Klo 10:35– Tutkimuksen rahoittajien ja julkaisijoiden sekä tutkimusorganisaatioiden politiikkasuositukset
    • Yleiskatsaus nykytilanteeseen
      Sami Borg, johtaja, Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto ( esitys, pdf | video)
    • Helsingin yliopiston tutkimusdatapolitiikka
      Eeva Nyrövaara, tutkimushallinnon asiantuntija, Helsingin yliopisto (esitys, pdf | video)
  • Klo 11:15–12:00 Aineistonhallinnan valtakunnalliset ja paikalliset palvelut
    • Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto
      Hannele Keckman-Koivuniemi, tietopalveluasiantuntija, Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto (esitys, pdf | video)
    • Kielipankki ja FIN-CLARIN
      Mietta Lennes, projektisuunnittelija, Helsingin yliopisto (esitys, pdf | video)
    • ATT-hankkeen palvelut: IDA, Etsin, AVAA
      Stina Westman, sovellusasiantuntija, CSC - Tieteen tietotekniikan keskus (esitys, pdf | video)
    • Yliopistojen paikalliset palvelut
      Antti Auer, tietohallintopäällikkö, Jyväskylän yliopisto, Strateginen kehittäminen (esitys, pdf | video)

• Klo 12:00–13:00 Lounas
    Linjastolounas, Yliopiston Ravintola (TaY päätalo, kabinetit 229 ja 230 kassalinjaston takana)

Aineistonhallinta ja yliopistokirjastot tutkimusdatan avoimuuden edistäjinä

• Klo 13:00–13:45 Aineistonhallintasuunnitelman laatiminen ja hyödyntäminen
    • Aineistonhallintasuunnitelma tutkimussuunnitelman osana
    • Aineistonhallintasuunnitelma tutkimusprojektin tukena
    Arja Kuula-Luumi, kehittämispäällikkö, Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto (esitys, pdf | video)
  • Klo 13:45–15:00 Paneeli- ja yleisökeskustelu: Yliopistokirjastojen rooli, osaamistavoitteet ja koulutustarpeet aineistonhallinnan palveluissa
    Keskustelun pj Maria Forsman, johtava tietoasiantuntija, Helsingin yliopiston kirjasto
    Panelistit: Pekka Olsbo (julkaisupäällikkö, Jyväskylän yliopiston kirjasto), Marja Alastalo (yliopistonlehtori, Itä-Suomen yliopisto), Mari Elisa Kuusniemi (informaatikko, Helsingin yliopiston kirjasto), Anne Lehto (palvelupäällikkö, Tampereen yliopiston kirjasto) (video)
    Panelistien lyhyiden esittäytymisten ja kysymys- ja kommenttikierrosten jälkeen seuraa yleisöä aktivoivaa keskustelua teemoittain.
  • Klo 15:00– Seminaarin päätös
    Tee ja kahvi