Seminaari: Kuka omistaa tutkimusdatan?

Aika: keskiviikko 10.6.2015 klo 9.45–15.00
Paikka: Tampereen yliopiston Linna-rakennus, K013-sali
Järjestäjä: Suomen yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto.

Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto järjesti seminaarin tutkimusrahoittajille ja tutkimusorganisaatioille tutkimusdatan omistajuudesta, tekijyydestä ja avaamismahdollisuuksista.

Ihmistieteisiin painottuva seminaari esitteli näkökulmia tutkimusaineistojen omistajuuteen ja keskusteli linjauksista ja käytännöistä tutkimusdatan avaamiseen tiedeyhteisön käyttöön alkuperäisten tutkimushankkeiden päätyttyä.

Seminaari oli ensisijaisesti suunnattu yliopistoille ja tutkimusrahoittajille. Niistä osa on jo hyväksynyt tutkimusdatan avaamista tukevia linjauksia. Kutsuimme mukaan erikokoisten tutkimusrahoittajien sekä yliopistojen tutkimushallinnon asiantuntijoita.

Päivä tarjosi ajantasaisen yleiskuvan suomalaisten tutkimusrahoittajien ja -organisaatioiden tutkimusdatapolitiikoista sekä tutkimusaineistojen omistajuuden ja tekijyyden peruskysymyksistä. Seminaari oli maksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille. Seminaariin osallistui 70 henkilöä.

Seminaarin esitysdiat ja editoidut videotallenteet esityksistä on linkitetty alla olevan seminaariohjelman oheen.

• Klo 09:45 Tee ja kahvi
  • Klo 10:15 Tervetuloa
    Sami Borg, johtaja, Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto

Tutkimusdata ja avoimuuden politiikat

• Klo 10:15–12:00 Esitykset
  • Keskustelu

• Klo 12:00–13:00 Lounas (omakustanteinen)

Tutkimusdatan omistajuus ja hallinta

Tutkimuksen rahoittajien ja suorituspaikkojen rooli tutkimusdatan avaamisessa

• Klo 13:45–15:00 Paneelikeskustelu tutkimusdatan avaamismahdollisuuksista

Tarvitaanko suosituksia? Mitä tutkimuksen rahoittaja ja suorituspaikka voivat halutessaan tehdä tukeakseen tutkimusdatan avointa jatkokäyttöä? Millaisia linjaukset voivat olla? Miten niitä pitäisi seurata?
    Panelistit:
    Sari Löytökorpi, projektipäällikkö, Valtioneuvoston kanslia
    Veli Pelkonen, tutkimusasiamies, Kunnallisalan kehittämissäätiö
    Johanna Hakala, tutkimuksen kehittämispäällikkö, Tampereen yliopisto
    Pentti Raittila, tutkimusjohtaja, COMET/Tampereen yliopisto

(video (Avautuu uuteen välilehteen) )
  • Yleisökeskustelu.
  • Klo 15:00 Seminaarin päätös ja jälkihöyryt läheisen Tornihotellin kattoterassilla

Lisätietoja antavat: