Tietoarkistoblogi: Lapsella on oikeus osallistua ja kertoa elämästään

Kesäkuun blogissa Tietoarkiston vieraskynäblogisti, tutkija Noora Ellonen kirjoittaa vaikeuksista, joihin valtakunnallisen lapsiuhritutkimuksen tekijät törmäsivät pyytäessään suomalaisia kouluja osallistumaan tuoreimpaan kyselytutkimukseensa vuonna 2013.

Vuonna 2008 vastaavan kyselytutkimuksen toteuttaminen oli sujunut kouluissa hyvin, mutta viidessä vuodessa rehtoreiden ja kuntien suhtautuminen kouluajalla täytettävään kyselyyn oli muuttunut selvästi. Rehtoreita huolestutti sekä vanhempien mahdollinen palaute että kouluajan kuluminen erilaisten kyselyjen täyttämiseen.

Ellonen muistuttaa, että koululaisten ääni olisi jatkossakin tärkeää saada kuuluviin lapsiuhritutkimuksen kaltaisissa, valtakunnallisesti merkittävissä kyselyissä.

Vuoden 2013 Lapsiuhritutkimuksen aineisto (FSD2943) on arkistoitu Tietoarkistoon.

Tietoarkistoblogissa otamme kantaa tutkimuksen ja datapolitiikan ajankohtaisiin asioihin ja kerromme myös tietoarkiston palveluista ja hankkeista.