Tietoarkistoblogi: Aineistojen avoimuus saattaisi ratkaista monta lääketieteen tutkimuksen ongelmaa

Monet rahoittajat ja julkaisijat vaativat, että myös lääketieteen tutkijat avaavat arkaluonteiset aineistonsa. Vaatimukseen kannattaa suhtautua positiivisesti, sillä aineiston avaamisesta on tutkimukselle monia hyötyjä, kirjoittaa Tietoarkiston entinen tieteenala-asiantuntija Annaleena Okuloff Tietoarkistoblogissa.

Okuloffin mukaan aineistojen avoimuus parantaa tutkimuksen laatua, mikä johtaa esimerkiksi parempaan toistettavuuteen. Avoimien aineistojen avulla tutkimuksen tuloksia voi myös esimerkiksi vertailla helposti toisenlaiseen populaatioon, ja avoimesta aineistosta voi varmistaa alkuperäisen tutkimuksen tulokset ja käytettyjen menetelmien asianmukaisuuden.

Tietoarkistoblogissa otamme kantaa tutkimuksen ja datapolitiikan ajankohtaisiin asioihin ja kerromme myös Tietoarkiston palveluista ja hankkeista.