Arkistoitujen tutkimusaineistojen tilaajia viime vuonna ennätysmäärä

Yhteiskuntatieteellisen tietoarkiston tallentamien tutkimusaineistojen käyttö lisääntyi viime vuonna huomattavasti. Uusia tutkimusaineistoja saatiin arkistoon muutama edellisvuotta enemmän. Tietoarkiston verkkosivujen käyttö on lisääntynyt vuosi vuodelta, niin myös vuonna 2008.

Erilaisiin tutkimus-, opetus- ja opiskelutarkoituksiin toimitettin viime vuonna 541 aineistoa, joista kvantitatiivisia oli 492. Edellisvuonna jatkokäyttäjille luovutettiin noin sata aineistoa vähemmän. Käyttölupahakemuksia vastaanotettiin 246, mikä on 86 enemmän kuin vuonna 2007. Opiskelijat ovat olleet tietoarkiston koko 10-vuotisen toiminnan ajan tärkeä asiakasryhmä. Viimevuotinen kasvu selittyykin valtaosin opiskelijoiden lisääntyneillä aineistotilauksilla.

Vuoden lopussa tietoarkistossa oli 933 tutkimusaineistoa. Vuoden aikana arkistoitavaksi saatiin 95 aineistoa.

Verkkosivujen suosituin osio oli lokitietojen perusteella Menetelmäopetuksen tietovaranto. Siihen kohdistui hieman alle puoli miljoonaa sivupyyntöä. Suomenkielisen aineistoluetteloon kohdistui hieman alle 160 000 ja koko verkkosivustoon vajaat 950 000 sivuspyyntöä.

Lisätietoa:
Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto, tietopalvelupäällikkö Mari Kleemola, puh. +358 40 190 1437, mari.kleemola[at]uta.fi