Yhdysvaltalaisarkiston aineistoja verkosta

Suomalaisten yliopistojen tutkijat ja opiskelijat voivat ladata käyttöönsä yhteiskuntatieteellisiä tutkimusaineistoja yhdysvaltalaisen data-arkiston ICPSR:n (Inter-university Consortium for Political and Social Researchin) verkkopalvelusta. Palvelu vaatii käyttäjiltä rekisteröitymisen, joka on tehtävä suomalaisen yliopiston IP-osoitteesta. Tämän jälkeen palveluun voi kirjautua mistä tahansa internetin välityksellä.

ICPSR arkistoi tutkimusaineistoja kaikkialta maailmasta. Pääpaino on yhdysvaltalaisissa ja kansainvälisesti vertailevissa aineistoissa. Aineistovarannossa on tuhansia kyselyaineistoja. Temaattisiin kokoelmiin on kerätty dataa muun muassa ikääntymisestä, rikollisuudesta, väestöstä, koulutuksesta, terveydestä, vähemmistöistä ja terrorismista. Aineistojen kuvailutiedot ovat ICPSR:n luettelossa vapaasti saatavissa, mutta datatiedostojen lataamiseksi on luotava MyData-käyttäjätunnus. Useimmat aineistot ovat saatavana SPSS-, SAS- ja STATA-formaatissa.

Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto vastaa Suomen kansallisesta jäsenmaksusta ICPSR:lle, joten suomalaisten yliopistojen tutkijat ja opiskelijat voivat käyttää palveluita maksutta. ICPSR:n aineistoja voi edelleen tilata myös Yhteiskuntatieteelliseen tietoarkiston kautta. Jos MyData-käyttäjätunnuksen luominen ei onnistu, ota myös silloin yhteyttä tietoarkistoon, jotta voimme selvittää ongelman.

Lisätietoja:

• ICPSR
  • Thematic Collections
  • Find & Analyze Data
  • tietoarkiston tietopalvelupäällikkö Mari Kleemola, puh. +358 40 190 1437 ja informaatikko Helena Laaksonen, puh. +358 40 190 1440