Tietoarkistotyön edistäjä -palkinto Pentti Kiljuselle

Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto on myöntänyt Tietoarkistotyön edistäjä -palkinnon 30.11.2012 tutkija Pentti Kiljuselle Yhdyskuntatutkimus Oy:stä. Kiljunen on tallentanut tietoarkistoon yli 70 aineistoa yksin tai yhdessä jonkun muun kanssa. Näitä monipuolisesti suomalaisten asenteita mittaavia aineistoja tilataan tietoarkistosta joka vuosi runsaasti niin tutkimukseen kuin opiskeluun ja opetukseenkin. Muun muassa valtaosa EVAn asennetutkimuksista ja vuodesta 1983 lähtien vuosittain kerätyt Energia-asennetutkimukset ovat Kiljusen keräämiä. Aineistoista suuri osa on käännetty englanniksi, koska niillä on käyttäjiä myös Suomen rajojen ulkopuolella.

Tietoarkistotyön edistäjä -palkinto myönnetään huomionosoituksena henkilölle, joka on merkittävästi edistänyt tietoarkiston toimintaedellytyksiä, toimintaa ja tavoitteita suomalaisessa tiedeyhteisössä. Se on henkilökohtainen akateeminen huomionosoitus, jonka saajalle annetaan muistoksi nimikoitu taide-esine. Kiljuselle luovutettu taide-esine on Anu Penttisen suunnittelema lasikantinen Västäräkki-rasia. Tietoarkistotyön edistäjä -palkinto myönnettiin nyt neljännen kerran.

Pentti Kiljunen ja Sami Borg tarkastelevat Tietoarkistotyön edistäjän saamaa Västäräkki-rasiaa. (Kuvaaja: Teija Hautanen)