Tietoarkistolaiset tarjoavat Metodifestivaalilla tuoretta tietoa aineistonhallinnasta

Aineistonhallinnan huolellisesta suunnittelusta on tullut olennainen osa onnistunutta tutkimusprosessia. Aineistonhallinnan suunnitelmaa vaativat tutkimusrahoittajat ja siitä hyötyy myös tutkija itse.

Mutta miten aineistonhallinnan suunnitelma laaditaan ja millaista käytännön hyötyä siitä on tutkimustyössä? Yhteiskuntatieteellisen tietoarkiston asiantuntijat vastaavat muun muassa näihin kysymyksiin Tampereen yliopistolla elokuussa järjestettävän Metodifestivaalin Aineistonhallinta-sessiossa.

Aineistonhallinnan peruskysymysten lisäksi luvassa on katsaus humanististen alojen ja terveystieteiden aineistojen erityispiirteisiin sekä uunituoreeseen kyselyyn perustuvaa tietoa tutkijoiden suhtautumisesta aineistojen arkistointiin ja siihen, millaiset arkistointikäytännöt heidän tutkimusaloillaan tällä hetkellä vallitsevat.

Neljäs suomalainen Metodifestivaali järjestetään 19.8.–20.8. Tampereen yliopiston pääkampuksella. Se kokoaa eri alojen asiantuntijoita keskustelemaan tutkijantaitoihin ja tutkimusmetodeihin liittyvistä kysymyksistä ja teemoista. Aineistonhallinta-sessio järjestetään ensimmäisenä festivaalipäivänä keskiviikkona 19.8. kello 13–14.45.

Tutkijoille, tohtoriopiskelijoille ja opettajille suunnatun festivaalin ilmoittautuminen on käynnissä 7.8. asti Tampereen yliopiston verkkosivuilta löytyvällä lomakkeella.

Yhteiskuntatieteellisen tietoarkiston johtaja Sami Borg toimii puheenjohtajana myös keskiviikkoiltapäivällä järjestettävässä Surveytutkimuksen teoria ja käytäntö -sessiossa. Lisäksi tietoarkistolla on Metodifestivaalilla oma esittelypiste.

Lisätietoja: