Tietoarkiston POHTIVA-tietovaranto sai uuden ulkoasun ja käyttöliittymän

Suomalaisten poliittisten ohjelmien tietovarannon POHTIVAn käyttö on nyt helppoa ja miellyttävää! Tietoarkiston ja Tampereen yliopiston tietojenkäsittelytieteiden opiskelijoiden yhteisessä projektissa uudistettiin kevään aikana muun muassa tietovarannon käyttöliittymä ja ulkoasu.

Uudistuksen myötä POHTIVAn hakumahdollisuudet ovat entistä laajemmat ja haut voi myös kohdentaa aiempaa tarkemmin. Puolueohjelmia voi selailla puolueittain ja hakutuloksia järjestää julkaisuajan, kielen ja ohjelmatyypin mukaan. Tulosjoukon rajaaminen onnistuu ilman, että hakua tarvitsee tehdä uudelleen. Uutta POHTIVAa voi käyttää sujuvasti myös mobiililaitteilla. Vanhat, hyvät toiminnallisuudet ovat uudistuksesta huolimatta edelleen tallella.

POHTIVAan on koottu suomalaisten puolueiden ohjelmia ja muita keskeisiä poliittisia tekstejä. Tietovaranto soveltuu kansalaisten tiedontarpeen ohella eri alojen tutkijoiden ja opiskelijoiden käyttöön.

Varanto sisältää pääasiassa periaate- ja vaaliohjelmia sekä sektorikohtaisia erityisohjelmia. Tällä hetkellä ohjelmatekstejä on 74 puolueelta, kaikkiaan 909 kappaletta, alkaen vuodesta 1880. Seuraava kehitysaskel palvelussa on uusien ohjelmien lisääminen tietokantaan.

Palautetta, virheilmoituksia ja muita kommentteja POHTIVAan liittyen toivomme ensisijaisesti palautelomakkeen kautta.

Lisätietoja: