DMPTuuli auttaa Suomen Akatemian vaatiman aineistonhallintasuunnitelman teossa

Suomen Akatemia edellyttää tämän syksyn rahoitushaussansa uutena liitteenä aineistonhallintasuunnitelmaa. Avuksi aineistonhallintasuunnitelman laatimiseen on kehitetty DMPTuuli-työkalu.

DMPTuuli sisältää monen eri tutkimusrahoittajan – myös Suomen Akatemian – sekä suomalaisten yliopistojen ja tutkimuslaitosten omat täydentävät ohjeet aineistonhallintasuunnitelman laatimiseen. Tietoarkiston ohjeet voi näpätä DMPTuulissa näkyviin valitsemalla FSD guidelines.

Tietoarkiston Aineistonhallinnan käsikirjan Guides, Examples and Vocabularies -lukuun on lisätty englanninkielisiä ohjeita erityisesti niille DMPTuulin käyttäjille, jotka aikovat arkistoida aineistonsa Tietoarkistoon. Samassa luvussa on myös englanninkielisiä esimerkkimalleja erilaisista aineistonhallintasuunnitelmista.

Avoimen tutkimusdatan oppaita ja verkkoresursseja on nähtävissä myös useimpien yliopistokirjastojen ylläpitämiltä sivuilta. Lisäksi kirjastoissa on aineistokysymyksiin keskittyviä asiantuntijoita (data librarians), jotka osaavat neuvoa aineistonhallinnan kysymyksissä.

Lisätietoja: