Eduskuntavaalitutkimus 2015 saatavilla

Suomalaiset vaalitutkijat toteuttivat kevään 2015 eduskuntavaalien jälkeen laajan kansallisen vaalitutkimuksen. Tutkimusdata on nyt saatavilla Tietoarkistosta. Eduskuntavaalitutkimus 2015 -aineiston voi ladata Ailasta tutkimukseen, opetukseen ja opiskeluun.

Eduskuntavaalitutkimushanketta koordinoi Åbo Akademi. Vastuullisina tutkijoina toimivat Kimmo Grönlund Åbo Akademista ja Hanna Wass Helsingin yliopistosta. Lomaketyöryhmää johti Elina Kestilä-Kekkonen Tampereen yliopistosta. Tutkimuksen tuloksia on raportoitu vuoden 2015 joulukuussa julkaistussa Demokratiaindikaattorit 2015 -teoksessa ja heinäkuussa julkaistussa hankkeen pääraportissa Poliittisen osallistumisen eriytyminen. Hankkeessa on mukana vaalitutkijoita useista yliopistosta, Tietoarkistosta johtaja Sami Borg.

Eduskuntavaalitutkimus 2015 -aineiston keräsi TNS-Gallup käyntihaastatteluilla ja perävaunulomakkeella. Tutkimukseen osallistui 1587 vastaajaa. Aineisto sisältää Suomen osuuden Comparative Study of Electoral Systems -hankkeeseen (CSES Module 4). Suomen aineistoa ei ole vielä ehditty liittää kansainväliseen kokooma-aineistoon.

Lisätietoa vaalitutkimuksesta: