Alkoholin ja päihteiden käyttöä käsittelevä teemasivu piirtää kuvaa 100-vuotiaasta Suomesta

Suomessa vapusta alkavaa kevään ja kesän juhlakautta juhlistetaan perinteisesti kuohuvin juomin. Suomalaisten juominen ja päihteiden käyttö eivät kuitenkaan ole pelkkää iloista kilistelyä.

Tietoarkiston Aineistoja teemoittain -sivulla on julkaistu uusi, alkoholin ja päihteiden käyttöä käsitteleviä aineistoja yhteen kokoava sivu. Toukokuun 5. päivä julkaistu teemasivu on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

Suomi 100 -logo

Tietoarkiston teemasivulle on koottu aineistosarjoja ja yksittäisiä aineistoja, jotka sopivat näiden aiheiden tutkimukseen. Alkoholin ja päihteiden käyttöä tarkastellaan aineistoissa esimerkiksi kulutettujen määrien, käytön seurausten ja terveydentilan näkökulmista. Mukana on sekä uusimpia aihetta käsitteleviä aineistoja että Tietoarkiston asiantuntijoiden suosituksia.

Tietoarkisto julkaisee Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi uuden teemasivun aina kuukauden 6. päivän tienoilla. Juhlavuosi huipentuu joulukuussa Elämää 100-vuotiaassa Suomessa -teemasivuun, joka julkaistaan itsenäisyyspäivän aattona 5.12.

Elämää 100-vuotiaassa Suomessa -teemasivulle tulee kokoelma vuosina 2016 ja 2017 Suomessa kerättyjä Ailasta saatavilla olevia aineistoja. Juhlavuoden huipentavan teemasivun aineistot piirtävät yhdessä kuvan siitä, millainen Suomi on juuri nyt ja mitä suomalaiset eri asioista ajattelevat.