Kesäkuussa Tietoarkisto juhlii 100-vuotiasta Suomea astetta rankemmin Rikollisuus-teemasivulla

Tietoarkiston Aineistoja teemoittain -sivulla on julkaistu uusi, rikollisuutta käsitteleviä aineistoja yhteen kokoava sivu. Kesäkuun 6. päivä julkaistu teemasivu on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

Teemasivulle on koottu aineistosarjoja ja yksittäisiä aineistoja, jotka sopivat moniin erilaisiin rikollisuutta käsitteleviin tutkimuksiin. Aihetta lähestytään sekä tekijän että uhrin näkökulmista. Mukana on sekä uusimpia rikollisuutta käsitteleviä aineistoja että Tietoarkiston asiantuntijoiden suosituksia.

Suomi 100 -logo

Esimerkiksi Nuorten miesten rikollisuuskysely 2006 kartoittaa helsinkiläisten nuorten miesten itseilmoitetun rikollisuuden tasoa. Yhdessä Nuorten miesten rikollisuuskysely 1962 -aineiston kanssa ne mahdollistavat Helsingin nuorten miesten rikoskäyttäytymisen vertailun yli neljänkymmenen vuoden aikajänteellä. Turvallisuustutkimus 2009 taas käsittelee kansalaisten näkemyksiä ja kokemuksia turvallisuusasioista, poliisin palveluista ja uhriutumisesta.

Tietoarkisto julkaisee Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi uuden teemasivun aina kuukauden 6. päivän tienoilla. Juhlavuosi huipentuu joulukuussa Elämää 100-vuotiaassa Suomessa -teemasivuun, joka julkaistaan itsenäisyyspäivän aattona 5.12.

Elämää 100-vuotiaassa Suomessa -teemasivulle tulee kokoelma vuosina 2016 ja 2017 Suomessa kerättyjä Ailasta saatavilla olevia aineistoja. Juhlavuoden huipentavan teemasivun aineistot piirtävät yhdessä kuvan siitä, millainen Suomi on juuri nyt ja mitä suomalaiset eri asioista ajattelevat.