Tietoarkisto juhlii 100-vuotiasta Suomea ja alkavaa syksyä Opiskelu-teemasivulla

Tietoarkiston Aineistoja teemoittain -sivulla on julkaistu uusi, opiskelua käsitteleviä aineistoja yhteen kokoava sivu. Elokuun 4. päivä julkaistu teemasivu on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

Teemasivulle on koottu aineistosarjoja ja yksittäisiä aineistoja, jotka sopivat teemaltaan opiskelua ja opiskelijoita käsitteleviin tutkimuksiin. Mukana on sekä uusimpia aihepiirejä käsitteleviä aineistoja että Tietoarkiston asiantuntijoiden suosituksia.

Suomi 100 -logo

Esimerkiksi Opiskelijabarometri 2012 -aineisto kartoittaa korkeakouluopiskelijoiden opintoihin, opiskelumotivaatioon ja hyvinvointiin liittyviä asioita. Amisbarometri 2015 taas käsittelee ammattikoululaisten opintoihin ja arkeen liittyviä aiheita.

Opiskelijan elämää 2004 -kirjoitusaineistossa korkeakouluopiskelijat kertovat omin sanoin muun muassa opiskeluarjestaan, opiskelijan toimeentulosta, hyvinvoinnistaan ja opiskelijariennoista.

Tietoarkisto julkaisee Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi uuden teemasivun aina kuukauden 6. päivän tienoilla. Juhlavuosi huipentuu joulukuussa Elämää 100-vuotiaassa Suomessa -teemasivuun, joka julkaistaan itsenäisyyspäivän aattona 5.12.

Elämää 100-vuotiaassa Suomessa -teemasivulle tulee kokoelma vuosina 2016 ja 2017 Suomessa kerättyjä Ailasta saatavilla olevia aineistoja. Juhlavuoden huipentavan teemasivun aineistot piirtävät yhdessä kuvan siitä, millainen Suomi on juuri nyt ja mitä suomalaiset eri asioista ajattelevat.