Tietoarkisto juhlii Suomea marraskuussa Menneisyys ja tulevaisuus -teemasivulla

Tietoarkiston Aineistoja teemoittain -sivulla on julkaistu uusi, menneisyyttä ja tulevaisuutta käsitteleviä aineistoja yhteen kokoava sivu. Marraskuun 6. päivä julkaistu teemasivu on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

Uudelle teemasivulle on koottu aineistoja, jotka sopivat teemaltaan menneisyyttä, historiaa ja tulevaisuutta käsitteleviin tutkimuksiin.

Esimerkiksi Suomalaisten historiatietoisuus 2009 -aineistossa on kartoitettu vastaajien käsityksiä ja näkemyksiä menneisyydestä, tietoja historiasta sekä heidän historiallista identiteettiään.

Hyvinvointivaltion tulevaisuus Euroopassa 2015 -aineistossa on puolestaan selvitetty kahdeksan Euroopan maan kansalaisten luottamusta hyvinvointivaltion tulevaisuuteen sekä näkemyksiä EU:n roolista sosiaalipolitiikassa.

Tietoarkisto on julkaissut huhtikuusta alkaen Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi uuden teemasivun aina kuukauden 6. päivän tienoilla. Juhlavuosi huipentuu ensi kuussa Elämää 100-vuotiaassa Suomessa -teemasivuun, joka julkaistaan itsenäisyyspäivän aattona 5.12.

Elämää 100-vuotiaassa Suomessa -teemasivulle tulee kokoelma vuosina 2016 ja 2017 Suomessa kerättyjä Ailasta saatavilla olevia aineistoja. Juhlavuoden huipentavan teemasivun aineistot piirtävät yhdessä kuvan siitä, millainen Suomi on juuri nyt ja mitä suomalaiset eri asioista ajattelevat.