Kansalaisvaikuttamisen tutkimuksen julkaisu- ja hankeluettelon kokoaminen

Hyvät kansalaisvaikuttamisen tutkimuksen asiantuntijat,

Istuvan hallituksen ohjelmaan kuuluvan kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelman (ks. http://www.om.fi/) koordinaatioministeriönä toimii oikeusministeriö. Politiikkaohjelman johto on katsonut tarpeelliseksi selvityttää alaan liittyvää olemassa olevaa, ensisijaisesti Suomea koskevaa tutkimusta. Melko nopealla aikataululla laadittavasta selvityksestä on sovittu yhteiskuntatieteellisen tietoarkiston (FSD) kanssa. Kuluvan vuoden syyskuussa valmistuva selvitys pyrkii esittelemään ja jäsentämään alan keskeiset tiedontuottajat, niiden viimeaikaisen (1990-) tutkimustoiminnan ja käynnissä olevat tai kaavaillut hankkeet. Kokonaisselvitys auttaa myös hahmottamaan tutkimuksen nykyisiä painopisteitä ja mahdollisia tietotarpeita mm. politiikkaohjelman näkökulmasta.

Jo tehdyn tutkimuksen kartoittamisen osalta FSD:n strategia on seuraava:

  1. Etsimme ja jäsennämme julkaisuja kirjasto- ja julkaisutietokannoista ja kokoamme niistä ajan oloon täydentyvän bibliografian verkkoon. Lisäksi teemme niistä selvitykseen tavanomaisia bibliometrisiä analyyseja.
  2. Haastattelemme tutkimusalan kannalta olennaisten, lähinnä kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen tieteenalojen asiantuntijoita joko puhelimitse tai sähköpostilla keskeisten tutkimusten paikallistamiseksi (esim. 10-20 per tieteenala tai tutkimusala)
  3. Lähestymme alan tutkimus- ja kehitysorganisaatioita sekä suoraan tutkijoita pyynnöllä ilmoittaa alaan liittyviä julkaisuja ja hankkeita verkkobibliografiaan. Laadimme näitä varten tallennusalustat hankkeen kotisivulle.

Nyt olemme liikkeellä kohdan 3 tiimoilta.

Rajaukset

Selvityksen sisällölliset rajaukset ovat tietenkin vaikeat, koska ne liittyvät sekä kansalaisvaikuttamisen laajaan käsitteeseen että seuraaviin politiikkaohjelman julkilausuttuihin tavoitteisiin:

"Kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelma edistää aktiivista kansalaisuutta, kansalaisyhteiskunnan toimintaa, kansalaisten yhteiskunnallista vaikuttamista ja edustuksellisen demokratian toimivuutta.

Kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmaa toteuttavat oikeusministeriö, opetusministeriö, sisäministeriö, valtiovarainministeriö ja valtioneuvoston kanslia. Käynnissä on parikymmentä hanketta tai muuta kehitys- ja tutkimusprosessia.

Kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelman sisältö hyväksyttiin valtioneuvoston yleisistunnossa keskiviikkona 7. huhtikuuta 2004 osana hallituksen strategia-asiakirjaa koskevaa periaatepäätöstä.

Sen mukaan keskeiset tavoitteet tiivistyvät neljään kokonaisuuteen:

(1) Koulu ja oppilaitokset tukevat kasvua aktiiviseen ja demokraattisen kansalaisuuteen elinikäisen oppimisen periaatteen mukaisesti. Suomen kansalaisuuden ohella kasvatuksessa tulee ottaa huomioon EU:n kansalaisuus ja maailmankansalaisuus.

(2) Kansalaisyhteiskunnan juridiset ja hallinnolliset toimintaedellytykset ovat kansalaistoiminnan kannalta suotuisia ja ajanmukaisia. Kolmannen sektorin tutkimus-, koulutus- ja kehittämispalveluita kehitetään.

(3) Perinteisiä ja uusia kansalaisvaikuttamisen kanavia ja mahdollisuuksia kehitetään niin, että ne tukevat kansalaisten täyttä osallistumista yhteisöjen ja yhteiskunnan toimintaan. Hallinnolla on tarpeelliset työkalut ja asenteellinen valmius keskusteluun kansalaisten kanssa.

(4) Edustuksellisen demokratian rakenteet ja käytännöt toimivat hyvin kaikilla päätöksenteon tasoilla ja niissä otetaan huomioon tapahtuvat suuret yhteiskunnalliset muutokset tietoyhteiskunnasta globaalistumiseen."

Selvityksessä 'kansalaisvaikuttamisen' termin paino tullee olemaan jonkin verran enemmän jälkimmäisessä sanassa 'vaikuttaminen'. Tavalla tai toisella kyse on yhteiskunnallisesta toiminnasta tai päätöksentekoon vaikuttamisesta (suora tai epäsuora vaikuttava osallistuminen) tai vaikuttamaan oppimisesta. Myös vaikuttamiseen liittyvät tiedot, taidot ja asenteet sekä näiden muodostuminen ovat tietenkin fokuksessa.

Vaikuttamisen kohteiden ja areenoiden osalta rajat ovat avonaiset. Yhteiskunnalliset instituutiot, järjestöt, yhdistykset, määrämuotoinen tai spontaani osallistuminen, paikallisesta globaaliin toimintaan - kaikki voivat olla mukana. Samoin mukana ovat kansalaisvaikuttamisen keskeinen toimintaympäristö: oleelliset kansainväliset ja yhteiskunnalliset muutokset, lainsäädäntö, normit, resurssit jne.

Paikallistettavia julkaisuja koskevat päärajaukset ovat seuraavat:

  • julkaistu vuosina 1990-2004 tai julkaistaan tämän jälkeen
  • koskee ensisijaisesti kansalaisvaikuttamista Suomessa siten, että tutkimus liittyy myös politiikkaohjelman julkilausuttuihin tavoitteisiin
  • ensisijaisesti raportoidaan laajemmat tutkimukset (monografia, toimitettu artikkelikokoelma tms.) Opinnäytteiden osalta raportoidaan vain lisensiaatti- tai väitöstason tutkimukset
  • laajuudeltaan artikkelitason julkaisuja voi myös ilmoittaa