Tulostettu Pohtiva - Poliittisten ohjelmien tietovarannosta
URL: www.fsd.tuni.fi/pohtiva/ohjelmalistat/SIN/1218
Sininen tulevaisuus
Sinisen tulevaisuuden lukio-ohjelma
- Puolue: Sininen tulevaisuus
- Otsikko: Sinisen tulevaisuuden lukio-ohjelma
- Vuosi: 2018
- Ohjelmatyyppi: erityisohjelma
SINISEN TULEVAISUUDEN
LUKIO-OHJELMA
Sininen tulevaisuus pitää lukiota yhtenä suomalaisen yleissivistyksen kulmakivistä. Lukion tehtävänä on tarjota nuorille valmiudet siirtyä jatko-opintoihin sekä kasvattaa heistä aktiivisia ja osaavia kansalaisia. Lukion tulee kannustaa opiskelijoita yhteiskuntamme ja itsensä kehittämiseen.
Lukio-opetusta tulee uudistaa. Lukioiden täytyy vastata nyky-yhteiskuntaa niin suoritustavoiltaan, menetelmiltään kuin sisällöiltään. Sinisen tulevaisuuden mielestä lukio-opinnot eivät saa tähdätä ainoastaan ylioppilaskirjoituksissa menestymiseen. Lukion tulee tarjota laaja yleissivistys ja edistää yleisesti tarvittavien taitojen kehittymistä, kuten kriittistä ajattelua ja argumentaatiotaitoja.
Yleissivistys on tietoja ja taitoja, joiden avulla kansalainen voi toimia yhteiskunnan jäsenenä ja tulkita sen tapahtumia. Sininen tulevaisuus korostaa kykyä tiedon etsimiseen ja soveltamiseen sekä tietolähteiden luotettavuuden arviointiin. Nämä taidot antavat myös hyvän pohjan korkeakouluopintoihin.
20 UUDISTUSTA SUOMALAISEEN LUKIO-OPETUKSEEN:
1. RUOTSI VAPAAEHTOISEKSI
Ruotsin kirjoittaminen ylioppilaskirjoituksissa muuttui vapaaehtoiseksi vuonna 2005, joten vapaaehtoisuuden lisääminen kielivalinnoissa on luonnollista. Ajamme vähintään kahden vapaavalintaisen vieraan kielen opintoja sekä monipuolista kielitarjontaa.
2. TUTUSTUMISJAKSO KORKEAKOULUUN
Tutustumisjakso lisää tietämystä mahdollisista jatkoopintovaihtoehdoista ja auttaa löytämään sopivan alan. Näin vähennetään myös turhia välivuosia.
3. TET-JAKSO LUKIOIHIN
Lukioiden työelämäyhteistyön parantaminen ja lukiolaisten työelämävalmiuksien kehittäminen on hyödyksi nuorten työllistymiselle ja työelämään liittyvän tiedon kartuttamiselle.
4. TIIVIIMPI YHTEISTYÖ KORKEAKOULUJEN KANSSA
Mahdollisuus suorittaa halutessaan joitain korkeakouluopintoja jo lukiossa valmentaa ja tutustuttaa lukiolaisia korkeakouluopintoihin. Erityisesti kannatamme verkkoopintoina suoritettavia kursseja, jotka voidaan toteuttaa valtakunnallisesti.
5. HENKILÖKOHTAINEN OPINTOOHJAUS TURVATTAVA
Lukioiden opinto-ohjauksen parantaminen auttaa opiskelijoita tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja valitsemaan jatko-opintojen kannalta oikeat kurssit. Hyvä lukioaikainen opinto-ohjaus myös vähentää välivuosia ja korkeakouluopintojen keskeytyksiä.
6. LISÄTÄÄN OPINTO-OHJAUKSEN JÄLKIOHJAUSVELVOITE
Monet opiskelijat tarvitsevat opinto-ohjausta myös valmistumisen jälkeen. Jälkiohjaus auttaisi välivuotta viettäviä ylioppilaita (etenkin varusmiehiä) ja vahvistaisi nuorisotakuun toteutumista.
7. VANHEMPAINSTARTIT HARKINTAAN
Opiskelijoiden vanhemmille voitaisiin järjestää tilaisuuksia, joissa vanhempien olisi mahdollista kuulla lukion jälkeisistä jatko-opintomahdollisuuksista. Näin voitaisiin parantaa vanhempien edellytyksiä tukea lapsiaan jatko-opintoja koskevissa pohdinnoissa.
8. YRITTÄJYYSKURSSIEN TARJONTAA JA TYÖELÄMÄTIETOUTTA LISÄTTÄVÄ
Yrittäjyyskasvatuksen tarkoitus on tutustuttaa ja kannustaa nuoria yrittäjyyteen.
9. NUORTEN VAIKUTTAMIS- JA DEMOKRATIATAITOJEN PARANTAMINEN
Esimerkiksi historian ja yhteiskuntaopin opintojen riittävä määrä on turvattava, koska ne tukevat nuorten aktiivista kansalaisuutta ja demokratiaosaamista.
10. ETÄ- JA VERKKO-OPINTOJEN EDISTÄMINEN
Esimerkiksi pienten reaaliaineiden ja kielten opetuksen järjestäminen verkko-opetuksen kautta tukee haja-asutusalueella asuvien opiskelijoiden opintomahdollisuuksia. Kotoa käsin opiskelua helpotettava pitkän etäisyyden päässä asuvien osalta.
11. KURSSIKIRJAT EDULLISEMMIN JA HELPOMMIN SAATAVILLE
Tätä voidaan edistää esimerkiksi kirjastojen ja lukioiden yhteistyötä parantamalla sekä kirjojen kierrättämistä tehostamalla.
12. ERITYISTEHTÄVÄN SAANEIDEN LUKIOIDEN LISÄÄMINEN
Erityistehtävän (esimerkiksi kielet, yrittäjyys tai urheilu) saaminen lisää koulujen vetovoimaa ja mahdollistaa oppilaille erikoistumisen.
13. MAHDOLLISTETAAN YLIOPPILASKOKEISIIN USEAMPI UUSINTAKERTA
Tulosten parantamisen mahdollistaminen tukee mahdollisuuksien tasa-arvoa.
14. YLIOPPILASKIRJOITUSTEN MAKSUTTOMUUS
Kokeiden maksullisuus ei kannusta kokeiden määrän lisäämiseen tai jakamiseen useammalle kirjoituskerralle, ja heikentää etenkin pienituloisten osallistumismahdollisuuksia.
15. KEVENNETÄÄN YLIOPPILASKIRJOITUKSIA
Ylioppilaskirjoituksia tulee kehittää vähemmän kuormittaviksi sekä päivittää vastaamaan paremmin nykypäivän osaamistarpeita. Usean vuoden aikana opittujen asioiden ulkoa pänttääminen ei ole enää nykypäivää. Kirjoitusten järkevöittäminen vähentää myös uupumisesta aiheutuvia välivuosia.
16. ARVIOINNIN YHDENVERTAISUUTTA PARANNETTAVA
Päättöarvosanojen tasoissa on huomattavia eroja lukioiden välillä, joten arvioinnin yhdenvertaisuutta on parannettava. Ratkaisua voidaan hakea esimerkiksi yhtenäisistä kokeista tai koepankeista, joista kokeiden järjestäjät saavat tukimateriaalia.
17. KIINNITETÄÄN HUOMIOTA OPISKELIJOIDEN UUPUMISEEN
Lukiossa tulee turvata nuorten jaksaminen mm. kehittämällä tukitoimia, edistämällä lukiolaisten opiskelutaitoja ja kehittämällä koeviikkokäytäntöjä.
18. OPISKELIJOIDEN YLEISHYÖDYLLISTEN TAITOJEN KEHITTYMISEN TUKEMINEN
Lukiokoulutuksen on tuettava entistä paremmin yleisesti tarvittavien taitojen kehitystä, kuten kykyä kriittiseen ajatteluun, tiedon hankintaan ja argumentointiin. Näitä taitoja tarvitaan niin jatko-opinnoissa kuin yhteiskunnan aktiivisena jäsenenä toimiessa. Yleisten taitojen kehittymisen edistäminen on huomioitava paremmin opetussuunnitelman perusteissa.
19. ERITYISOPETUKSEN PARANTAMINEN JA LISÄÄMINEN LAKIIN
Erityisen tuen tarvetta on myös lukioissa, ja se koskee etenkin kieliä ja matematiikkaa sekä maahanmuuttajien opintoja.
20. VELVOITE PUUTTUA KOULUKIUSAAMISEEN
Lukiolakiin tulee kirjata koulukiusaamiseen puuttumisen velvoite, mikä osoittaa vahvan tahtotilan vähentää koulukiusaamista.