Tietoarkiston asiakkaat erittäin tyytyväisiä palveluihin ja aineistoihin

Tietoarkisto selvitti kesän korvalla asiakkaittensa mielipiteitä ja kokemuksia Tietoarkiston palveluista. Kyselyn painopiste oli erityisesti aineistojen ja palveluiden käytössä, tietopalvelussa ja viestinnässä. Vastaajat olivat erittäin tyytyväisiä tarjottuihin palveluihin ja aineistoihin. Tietoarkisto koettiin ehdottoman tarpeelliseksi palveluksi.

Tietoarkiston toiminnalle asiakkaiden palaute on hyvin tärkeää. Jotta digitaalinen säilyttäminen ja aineistopalvelu voisi vastata käyttäjien tarpeita, tulee käyttäjien ääni kuulla. Hyödynnämme kyselyn tuloksia palveluidemme kehittämisessä. Tämän vuoden kyselyssä ei keskitytty asiakaskokemukseen Ailassa tai aineiston arkistointiin, koska näistä on tiedusteltu erikseen 2021, ja vastaukset on otettu huomioon palvelujen kehityksessä.

Muilta osin tuloksia voi helposti vertailla vuoden 2017 asiakaskyselyyn. Oli ilo huomata, että asiakastyytyväisyys oli kasvanut kaikilla tutkituilla alueilla. Kokonaistyytyväisyyttä aineistoihin ja palveluihin tarkasteltaessa kävi selvästi ilmi, että erityisesti palveluihin hyvin tyytyväisten osuus oli noussut huomattavasti: 43 prosentista 58 prosenttiin.

Vaakapylväskuvio. Neljä palkkia.
Kuvio 1. Kuinka tyytyväinen tai tyytymätön olet Tietoarkiston palveluihin ja aineistoihin kokonaisuudessaan 2017 ja 2023? Kuvan selite.

Tietoarkistoa piti luotettavana organisaationa 93 % vastaajista. Vuonna 2017 luku oli 89 %. Aineistoja piti ajankohtaisina 70 % vastaajista, joka oli 17 prosenttiyksikköä korkeampi luku kuin aiemmassa kyselyssä. Myös palveluiden tekniseen nykyaikaisuuteen oltiin aiempaa tyytyväisempiä. Näin ajatteli 82 % vastaajista, kun aiemmin luku oli 70 %.

Uusista selvitetyistä asioista erityisesti ilahdutti, että asiakkaat kokivat, että Tietoarkiston palvelut edesauttavat avointa tiedettä. Samaa mieltä olevien osuus oli 91 %. Tätä tulosta tukee, että 92 % vastaajista oli samaa mieltä siitä, että Tietoarkiston palvelut edesauttavat suomalaisen tieteen kehitystä. Vuonna 2017 näin vastasi 83 % vastaajista.

Asiakaskysely toteutettiin osana Suomen Akatemian rahoittamaa C-BoTS-hanketta. Se oli ensi sijassa kohdennettu Ailan rekisteröityneille asiakkaille. Suurin osa vastaajista oli yliopistojen perustutkinto-opiskelijoita, jatko-opiskelijoita, tutkijoita tai opettajia. Vastaajat hyödynsivät Tietoarkiston palveluita eniten tutkimustarpeisiin, opetukseen ja opinnäytetöiden tekemiseen. Vastaajista 88 % oli sitä mieltä, että jos Tietoarkistoa ei olisi, vastaavia aineistoja ei voisi saada muualta.