Osallistu webinareihin Ailan käytöstä ja tutkimusaineistojen kuvailusta!

Kaipaatko neuvoja Tietoarkiston palveluportaali Ailan käyttöön tai tutkimusaineistojen kuvailemiseen? Tietoarkistolaiset tarjoavat näistä asioista lähiviikkoina selkeät tietopaketit kolmessa Avoin tiede ja tutkimus -hankkeen webinar -sarjaan kuuluvassa webinarissa.

Aineistoportaali Ailan käyttöä käsittelevä webinar pidetään tiistaina 23.5. kello 14. Tietoarkiston tietopalvelupäällikkö Hannele Keckman-Koivuniemi kertoo muun muassa Ailan asiakkaaksi rekisteröitymisestä, hakutoiminnallisuuksista ja asiakkaan sitoumuksista.

Laadullisen tutkimusaineiston kuvailemisesta webinarin pitää 2.6. kello 14 Tietoarkiston humanististen alojen tieteenala-asiantuntija Katja Fält. Webinaari käsittelee aineistoyksiköiden (kirjoitus, haastattelu, tallenne, kuva) kuvailemista, tiedostojen nimeämistä ja aineistokokonaisuuden kuvailemista DDI-metadataformaatin mukaisesti.

Määrällisen tutkimusaineiston kuvailusta kertoo 6.6. kello 14 Tietoarkiston tutkimusamanuenssi Eliisa Haanpää. Webinarissa käydään läpi muuttujien nimeämistä, puuttuvien tietojen kirjaamista ja aineistokokonaisuuden kuvailua DDI-metatietoformaatilla.

Syyskuussa Avoin tiede ja tutkimus -hankkeen webinar-sarjassa on luvassa vielä kaksi Tietoarkiston webinaria, joista toinen käsittelee rekisteriselosteen laatimista ja toinen opastaa avaamaan aineiston niin, että se on aidosti jatkokäytettävissä.

Webinaarit tallennetaan jatkohyödyntämistä varten ja ne tulevat sivulle: